قصة ظهور السيدة العذراء مريم عام 1980 ترويها تماف إريني



تحكي لنا القديسة تماف إريني ..... 

كان صابح عيد الرسل وكنا في الدير القديم , علي الساعة 9  كدة لقينا نور الدير كله طفي , وبصينا لقينا سحابة من نور غطت الدير كله ,فواحدة كانت جمب تماف إيريني بتقولها إيه دة , ردت عليها تماف إيريني وقالتلها مش عارفه !
كان في راهبات فوق الدير شافوا من قلب السحابة دي نزلت الست العدرا أم الله علي كنيسة الملاك ميخائيل علي السطح ووضحت تماف إيريني ‘ن زمان كانوا بيعملوا في الأديرة كنيسة للملاك ميخائيل علي السطح , لأن الملاك ميخائيل بيسموا الملاك الحارس .
ولما شافوا الست العدرا فرحوا خالص .
بتكملا تماف إيريني كلامها بتقول كنا بنبني الدور الرابع لان كان عندهم أزمة سكن ( قلالي صغيرة بتتبني في الدور الرابع لزوم المسكن للراهبات ) .
 ففي أتنين كانوا بيحولوا طوب بيساعدوا الاخوة في البناء فربنا حب يعزيهم علي تعبهم ... أما عدوا علي كنيسة الست دميانة لقيو الست العدرا في الهيكل .فصرخ الراهبات الحقو يا أمهات دا العدرا في الهيكل ... وكملت تماف بتقول ان الواجب علي الراهبات انهم يمشوا بسرعة بس مش يجروا لكن مين يعررف إن الست العدرا بتظهر وميجريش ..
من الحاجات الجميلة خالص إن طرقة كنيسة الشهيدة دميانة كانت في الوقت دة من الحجارة الصناعي والنقاش كان بينحت فيها فدخلت الترابة الناعمة الكنيسة فالعدرا حط ايدها فطبعت إيد العدرا مع شوية زيت كدة بسيط علي المذبح ( اطبعت الكفة بالكامل علي المذبح ) .
أسيبكم مع الفيديو .... تكمل لنا تماف إيريني 
بركة شفاعة الست العدر مريم والشهيدة مارينا والملاك ميخائيل والقديسة تماف إيريني تكون معانا أمين .





تنويه : الصور والفيديوهات في هذا الموضوع على هذا الموقع مستمده أحيانا من مجموعة متنوعة من المصادر الإعلامية الأخرى. حقوق الطبع محفوظة بالكامل من قبل المصدر. إذا كان هناك مشكلة في هذا الصدد، يمكنك الاتصال بنا من هنا.

عن الكاتب

خادم الرب يسوع المسيح , من جمهورية مصر العربية - القاهرة ، مسؤل موقع " مْعلمي " وجميع صفحات التواصل الإجتماعي الخاصة بالموقع

0 التعليقات لموضوع "قصة ظهور السيدة العذراء مريم عام 1980 ترويها تماف إريني "


الابتسامات الابتسامات